piatok 1. apríla 2022

Piatkový veget ring voľný - seriál vs knihy Bridgerton

Tento článok bol ako na hojdačke. Najskôr som ho chcela napísať, potom som si povedala nebudem haniť nechám to tak (verím, že keď človek nemá povedať niečo pekné, nech je radšej ticho), potom mi jedna slečna napísala, či by mohla byť recenzia. Pekne dlho som s tým bojovala, ale nakoniec som si povedala, idem do toho.

Hneď na začiatku musím upozorniť, že som nečítala všetky knihy a už vôbec nie postupne. Mám za sebou:

- Vojvoda a ja

- Romantický pán Bridgerton

- Na ceste k sobášu

- a nedávno som sa dostala ku knihe Spaľujúca vášeň, ktorú som ešte neprečítala

Pozerala som, že sú dostupné nejaké časti aj v slovenčine a asi sa chystá postupne vydanie aj ostatných častí. Ja budem mať teraz dilemu, či si zaobstarať a nechať staré vydania alebo nové. Som zvedavá.


Seriál som si najskôr nechcela pozrieť, keď som videla trailer. Potom som si povedala, že to nebudem brať ako sfilmované knihy, ale niečo samostatne.

Knihy sa mi páčili, ale nezaujali ma až tak, aby som ich chcela vidieť v telke. Boli dobré, ale čítala som aj lepšie veci. Táto autorka určite nepatrí k mojim srdcovkám. Je dobrá, ale nie až tak ako moje bohyne.

Seriál ako niečo samostatné sa mi páčil. Historický, horúce scénky, celkom príjemné postavy. Chcela by som niečo také zažiť.

Ale veľké ALE...

Nech sa deje čokoľvek mali sa držať kníh. Ak spravia nejaké menšie úpravy, niečo vystrihnú chápem, ale meniť úplne postavy. Ich DNA alebo ako to nazvať. Nie som rasista (už si pripadám ako papagáj, že to stále opakujem), ale toto čo som tam videla ma dostalo. Polovica čierny, polovica biely? Hocktorý iný film, tak s tým nemám problém, ale keď sa treba držať predlohy (kníh), keď je to historické a malo by to byť aspoň trochu uveriteľné, tak ma neštvite. Nehovorím, že tam nemali dávať nejakých sultánov alebo proste niekoho, kto reálne mohol pricestovať do Anglicka a ocitnúť sa tam, ale strčiť za kráľovnú černošku? Ako uveriť by som tomu uverila, ale nie som si istá, či je to úplne podľa kníh. Ja si ju napríklad z kníh nepamätám, ale čo si pamätám je hlavný hrdina z prvej knihy - Simon Basset. A teda ten bol prigrilovaný, opálený, ale nebol to kurník šopa černoch. Na toto som citlivá, keď sa v knihe opisuje hlavná hrdinka ryšavka a oni tam strčia na obálku blondínku. WTF. To si človek nemohol dať aspoň trochu námahy a zistiť ako hlavní hrdinovia vyzerajú, v akom historickom období sa to odohráva... Rifľové bundy v 18. storočí skoro som zdochla, aj to som zažila na obálke jednej knihy. Našťastie to bola stará kniha, tak sa jej to dalo odpustiť, ale toto je nový seriál. Dobre, nebudem ich posudzovať, ako si to natočili, tak to majú. Idem povedať, čo sa mi na seriály páčilo a čo nie.

Nie som nejaká historička, takže neviem posúdiť presnosť kostýmov, účesov, kočov... len to ako seriál zapôsobil na mňa. A keďže ja takého historické somarinky môžem, tak ma dostal.

Daphne bola pekná, ale až tak ma neočarila. Viac sa teším na časť o Eloise a Penelope. Chudiatko Penelope vyzerala ako prasiatko, ale páčil sa mi výber herečky. Bola niečím sympatická, zaujímavá.

Ich matku som si predstavovala trochu inak. Takú váženú osobu, ktorá nenápadne strká svoje deti tam kam by chcela, ale nie je zlá. Práveže je rozumná, dobrá a príjemná a aj keď mi táto herečka bola sympatická, tak mi tam nejako nesedela. Niečo sa mi na jej správaný, výrazoch tváre... nepáčilo.

Je zaujímavé pozerať seriál, keď som čítala knihu a viem zhruba čo mám čakať. Takéto veci často nezažívam, keďže je málo kníh, ktoré sú sfilmovane a ja ich čítam a taktiež niekedy skôr uvidím film a až potom siahnem po knihe, lebo som zvedavá na koniec :D Tak to bolo napríklad so sériou Hry o život. Ale zase musím povedať, že som aj rada, že knihy, ktoré čítam sa nefilmujú, lebo by mi ich určite dosť pokazili (slušne povedané). Už Lisu Kleypas, keď sfilmovali bolo to fajn, ale len fajn. Ale ďakujem viac si už neprosím. Inak dosť ma prekvapilo, že si vybrali práve Juliu Quinn a jej sériu kníh o rodine Bridgerton, lebo podľa mňa by určite našli aj lepšie série od lepších autoriek, ale nevadí. Popravde radšej nech kazia túto autorku ako moje srdcovky.

Vráťme sa späť k seriálu. Keď prišla na scénu čierna sesternica to už som mala chuť trhať. Herečka to bola pekná. Ale choďte niekam.

Trochu ma naštvalo, keď som sa v ôsmej časti prvej série dozvedela kto je Lady Whistledown. Ja som to síce vedela, ale chcela som si počkať na lepšie odhalenie, aby to bolo také, že vav, to je šok. Tohto nevyužitého momentu bola škoda. Mohli to ešte chvíľu naťahovať. Lebo ak sa nemýlim, tak jej pravé meno sme sa dozvedeli až v knihe Romantický pán Bridgerton, ale nevadí.

V knihe bolo prvé stretnutie Daphne a Simona podľa mňa oooooveľa lepšie :D

Zhrnutie. Neberte to tak, že knihy sú predlohou seriálu (teda aspoň kniha Vojvoda a ja bola trochu dosť iná ako seriál. Vikomt, ktorý ma miloval som nečítala a ostatné knihy uvidíme, keď príde nová séria). Berte to ako dve rozdielne veci. Knihy a seriál. Nehovorím, že seriál nie je dobrý. To v žiadnom prípade. Mne sa veľmi páčil a už som zvedavá na pokračovanie, ale staré známe klišé: Kniha je vždy lepšia ako film/seriál, tak to v tomto prípade zase platí. Ak budeme ignorovať postavy, že sú aké sú, ak budeme ignorovať, že tam boli nejaké menšie zmeny ohľadom ich stretnutia, kde sa to udialo a iných časti, tak v knihe sa mi to zdalo podané oveľa zaujímavejšie, vtipnejšie a hlavne tie vnútorné hlasy mi vo filmoch chýbajú. To čo si myslia hrdinovia, čo cítia. Čo sa síce niekedy dá vyčítať z tváre, pohľadov, ale väčšinou je to na fantázii. V knihe nám o tom autorka porozpráva, či už sa hrdinovia rozprávajú s nejakými priateľmi alebo sami so sebou alebo im dokážeme "čítať" myšlienky.

Seriál stojí zato. A podľa mňa ľudia, ktorí nečítajú "červenú" knižnicu, tak sa možno trochu dokážu priblížiť k tomu prečo to čítame, ale podľa mňa len tak okrajovo, lebo môj prvý dojem po pozretí seriálu bol, že som práve videla romantické Péčko :D s peknými postavami a pre ženy. Vo väčšine týchto kníh je hĺbka, dej, cit, vtip, napätie a hlavne to ako si to človek v hlave premietne. Jedna kniha môže mať tisíce obrazov. Záleží len na čitateľovi a jeho fantázii. Zato seriál bude vždy rovnaký.

Určite odporúčam pozrieť si ho, ale siahnite aj po knihách a uvidíte ten rozdiel. Som zvedavá, či sa vám budú páčiť. Podľa môjho názoru vás zaujmú viac ako seriál alebo aspoň rovnako. Podľa mňa nikto nemôže byť z týchto kníh sklamaní, aj keď to nie je Lisa Kleypas, K. E. Woodiwiss alebo iná pre mňa TOP autorka. Julia Quinn určite nie je na chvoste romantických autoriek. Dala by som ju tak do lepšej polovice.


Videla som už aj druhú sériu, ale nie som si istá, či ju chcem rozoberať nejako obšírne. Postavy sa mi páčili. Zhltla som ju za 2 dni, takže som nič iné nestihla, ale v niektorých pasážach som sa hanbila, že čítam takéto knihy. Bolo to také trošku trápne. To ako sa na seba pozerali, tá "posteľná" scéna a ten dej, ktorý bol dosť taký neuhladený.

Aj druhá séria sa mi páčila, ale vedela by som si život predstaviť aj bez nej. Určite si pozriem aj pokračovanie, ale sú aj oveľa lepšie seriály, pri ktorých mám pocit, že na ne nikdy nezabudnem a tento seriál bol síce dobrý, ale vyprchateľný.

Videli ste seriál? Čítali ste knihy? Alebo sa nato ešte len chystáte/nechystáte?

Krásny 1. apríl ;) a ešte krajší víkend Vám prajem :*

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár. Teším sa z každého jedného :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...